Problemen met uw advocaat? Dit zijn uw mogelijkheden als cliënt

De relatie tussen een advocaat en zijn cliënt is gebaseerd op vertrouwen. Toch loopt die samenwerking niet altijd zoals u had gehoopt.
Bent u niet tevreden over de manier waarop uw advocaat uw dossier behandelt, over de communicatie of de kosten? Dan heeft u als cliënt wél degelijk opties.
In dit artikel leggen we uit welke stappen u kunt zetten - van overleg tot klacht.


Welke stappen kan u als cliënt ondernemen tegen uw advocaat?


 1.  Begin met een open gesprek

Wanneer u zich ontevreden voelt over uw advocaat, is het belangrijk om dat eerst rechtstreeks te bespreken. Een eerlijk en kalm gesprek kan veel misverstanden uitklaren.

Licht toe wat u storend vindt of waarin u zich benadeeld voelt. Gaat het om communicatie, facturatie of een inhoudelijk aspect van de behandeling van uw dossier?

Wilt u extra duidelijk zijn? Dan kunt u uw opmerkingen ook schriftelijk formuleren in een e-mail of brief. Dat helpt niet alleen om uw standpunt helder te maken, maar biedt ook houvast mocht het conflict verder escaleren.

 2.  Bemiddeling via de ombudsdienst (Ligeca)

Komt u er met uw advocaat niet uit? Dan kunt u terecht bij Ligeca, de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur. Deze dienst biedt een vorm van bemiddeling buiten de rechtbank om.

  • U dient uw klacht in via de website of per post.
  • De ombudsdienst bekijkt of uw klacht volledig en ontvankelijk is.
  • Daarna wordt geprobeerd om via een onpartijdige bemiddeling een oplossing te vinden tussen u en uw advocaat.

Deze dienst is volledig gratis voor cliënten.

 3.  Contact opnemen met de stafhouder van de balie

Elke advocaat is aangesloten bij een balie. De stafhouder is de voorzitter van die balie en ziet toe op het correct functioneren van de advocaten binnen zijn rechtsgebied.

Heeft u ernstige bezwaren of blijft de samenwerking problematisch? Dan kunt u een klacht of melding richten aan de stafhouder.

In uw brief of e-mail vermeldt u best:

  • uw volledige naam en adres;
  • een duidelijke omschrijving van het probleem;
  • relevante documenten (bv. e-mails, brieven, facturen).

De stafhouder kan:

  • zelf bemiddelen,
  • een verzoeningsgesprek opstarten,
  • of een andere oplossing voorstellen, zoals arbitrage.

Bij arbitrage leggen u en uw advocaat het geschil voor aan een arbitragecollege, dat bindend uitspraak doet.

Meer informatie over hoe u de stafhouder bereikt, vindt u op de website van de balie waaronder uw advocaat valt.

 4.  Tuchtklacht wegens beroepsfout

Indien u meent dat uw advocaat zijn beroepsplichten geschonden heeft (zoals vertrouwelijkheid, belangenconflict of ontoelaatbaar gedrag), dan kunt u een tuchtklacht indienen bij de stafhouder.

Dat moet schriftelijk gebeuren, met:

  • datum,
  • uw naam en adres,
  • een duidelijke omschrijving van het gedrag dat u aanvecht,
  • en uw handtekening.

De stafhouder onderzoekt dan de klacht. Als deze ernstig genoeg is, wordt de zaak doorgestuurd naar de tuchtraad, die bevoegd is om een sanctie op te leggen: van een waarschuwing tot een tijdelijke schorsing van de advocaat.

 5.  Geschil over een factuur of schadevergoeding

Indien uw probleem betrekking heeft op de kosten of facturen van uw advocaat, kunt u het volgende doen:

  • Vraag eerst om een duidelijke uitleg of detailfiche.
  • Komt u er niet uit? Dan kunt u opnieuw terecht bij de ombudsdienst of stafhouder voor bemiddeling.

Betaalt u de factuur niet en start uw advocaat een procedure op? Dan zal een rechtbank (vaak de vrederechter of de rechtbank van eerste aanleg) oordelen over het geschil. U mag zich in dat geval door een andere advocaat laten bijstaan.

 6.  Naar de rechtbank stappen? Kan, maar wees voorbereid

Als alle andere pogingen tot oplossing mislukken, kunt u als cliënt naar de rechtbank stappen.

Ook advocaten zijn onderworpen aan het gewone burgerlijke recht. U kunt bijvoorbeeld een schadevergoeding eisen wegens foutieve behandeling van uw zaak.

Let op! Omdat de advocaat in kwestie juridisch geschoold is, en zich vermoedelijk zelf goed zal verdedigen, is het sterk aangeraden om u in dat geval door een andere advocaat te laten bijstaan.


U hoeft als cliënt niet te blijven zitten met frustratie of onduidelijkheid. Advocaten hebben rechten, maar ook plichten. De beroepsethiek en tuchtrechtspraak bieden bescherming aan cliënten wanneer er iets fout loopt.
Wees open, zoek overleg, en weet dat u verschillende kanalen kunt aanspreken - van bemiddeling tot tuchtklacht - om uw probleem aan te kaarten en op te lossen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
11/07/2025
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Gerechtelijk Wetboek - Art. 428 - 508/25
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

De relatie tussen een advocaat en zijn cliënt is gebaseerd op vertrouwen. Toch loopt die samenwerking niet altijd zoals u had gehoopt.
Bent u niet tevreden over de manier waarop uw advocaat uw dossier behandelt, over de communicatie of de kosten? Dan heeft u als cliënt wél degelijk opties.
In dit artikel leggen we uit welke stappen u kunt zetten - van overleg tot klacht.


Welke stappen kan u als cliënt ondernemen tegen uw advocaat?


 1.  Begin met een open gesprek

Wanneer u zich ontevreden voelt over uw advocaat, is het belangrijk om dat eerst rechtstreeks te bespreken. Een eerlijk en kalm gesprek kan veel misverstanden uitklaren.

Licht toe wat u storend vindt of waarin u zich benadeeld voelt. Gaat het om communicatie, facturatie of een inhoudelijk aspect van de behandeling van uw dossier?

Wilt u extra duidelijk zijn? Dan kunt u uw opmerkingen ook schriftelijk formuleren in een e-mail of brief. Dat helpt niet alleen om uw standpunt helder te maken, maar biedt ook houvast mocht het conflict verder escaleren.

 2.  Bemiddeling via de ombudsdienst (Ligeca)

Komt u er met uw advocaat niet uit? Dan kunt u terecht bij Ligeca, de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur. Deze dienst biedt een vorm van bemiddeling buiten de rechtbank om.

  • U dient uw klacht in via de website of per post.
  • De ombudsdienst bekijkt of uw klacht volledig en ontvankelijk is.
  • Daarna wordt geprobeerd om via een onpartijdige bemiddeling een oplossing te vinden tussen u en uw advocaat.

Deze dienst is volledig gratis voor cliënten.

 3.  Contact opnemen met de stafhouder van de balie

Elke advocaat is aangesloten bij een balie. De stafhouder is de voorzitter van die balie en ziet toe op het correct functioneren van de advocaten binnen zijn rechtsgebied.

Heeft u ernstige bezwaren of blijft de samenwerking problematisch? Dan kunt u een klacht of melding richten aan de stafhouder.

In uw brief of e-mail vermeldt u best:

  • uw volledige naam en adres;
  • een duidelijke omschrijving van het probleem;
  • relevante documenten (bv. e-mails, brieven, facturen).

De stafhouder kan:

  • zelf bemiddelen,
  • een verzoeningsgesprek opstarten,
  • of een andere oplossing voorstellen, zoals arbitrage.

Bij arbitrage leggen u en uw advocaat het geschil voor aan een arbitragecollege, dat bindend uitspraak doet.

Meer informatie over hoe u de stafhouder bereikt, vindt u op de website van de balie waaronder uw advocaat valt.

 4.  Tuchtklacht wegens beroepsfout

Indien u meent dat uw advocaat zijn beroepsplichten geschonden heeft (zoals vertrouwelijkheid, belangenconflict of ontoelaatbaar gedrag), dan kunt u een tuchtklacht indienen bij de stafhouder.

Dat moet schriftelijk gebeuren, met:

  • datum,
  • uw naam en adres,
  • een duidelijke omschrijving van het gedrag dat u aanvecht,
  • en uw handtekening.

De stafhouder onderzoekt dan de klacht. Als deze ernstig genoeg is, wordt de zaak doorgestuurd naar de tuchtraad, die bevoegd is om een sanctie op te leggen: van een waarschuwing tot een tijdelijke schorsing van de advocaat.

 5.  Geschil over een factuur of schadevergoeding

Indien uw probleem betrekking heeft op de kosten of facturen van uw advocaat, kunt u het volgende doen:

  • Vraag eerst om een duidelijke uitleg of detailfiche.
  • Komt u er niet uit? Dan kunt u opnieuw terecht bij de ombudsdienst of stafhouder voor bemiddeling.

Betaalt u de factuur niet en start uw advocaat een procedure op? Dan zal een rechtbank (vaak de vrederechter of de rechtbank van eerste aanleg) oordelen over het geschil. U mag zich in dat geval door een andere advocaat laten bijstaan.

 6.  Naar de rechtbank stappen? Kan, maar wees voorbereid

Als alle andere pogingen tot oplossing mislukken, kunt u als cliënt naar de rechtbank stappen.

Ook advocaten zijn onderworpen aan het gewone burgerlijke recht. U kunt bijvoorbeeld een schadevergoeding eisen wegens foutieve behandeling van uw zaak.

Let op! Omdat de advocaat in kwestie juridisch geschoold is, en zich vermoedelijk zelf goed zal verdedigen, is het sterk aangeraden om u in dat geval door een andere advocaat te laten bijstaan.


U hoeft als cliënt niet te blijven zitten met frustratie of onduidelijkheid. Advocaten hebben rechten, maar ook plichten. De beroepsethiek en tuchtrechtspraak bieden bescherming aan cliënten wanneer er iets fout loopt.
Wees open, zoek overleg, en weet dat u verschillende kanalen kunt aanspreken - van bemiddeling tot tuchtklacht - om uw probleem aan te kaarten en op te lossen.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
11/07/2025
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!