Wanneer mogen ondernemingen kosten en interesten aanrekenen bij laattijdige betaling?

Wie een factuur ontvangt, moet die op tijd betalen. Maar wat als dat niet gebeurt?
Mogen bedrijven dan zomaar boetes, kosten of interesten toevoegen?
Sinds 1 december 2023 gelden in België nieuwe beschermingsregels voor B2C-schulden. Het doel is eenvoudige en duidelijke consumentenbescherming: eerst informeren, pas daarna sanctioneren.


Eerst verplicht: één gratis betalingsherinnering

Bij een laattijdige betaling mag een onderneming niet meteen een boete of interest aanrekenen.

Eerst moet de onderneming een gratis schriftelijke herinnering sturen naar de consument.

Daarin moet minstens staan:

  • welk bedrag openstaat
  • welke extra kosten of interesten eventueel van toepassing worden als er niet op tijd betaald wordt
  • wie de schuldeiser is (naam + ondernemingsnummer)
  • welke dienst of welk goed het betreft
  • vanaf wanneer de schuld opeisbaar is
  • de verplichte wachttermijn van 14 kalenderdagen

Pas na afloop van die wachttijd kan een onderneming bijkomende kosten in rekening brengen.


Bij regelmatige leveringen

Bij overeenkomsten met terugkerende betalingen (bv. een abonnement) moeten ondernemingen per jaar drie gratis herinneringen sturen.

Voor een vierde herinnering (en volgende) mag maximaal 7,50 euro + portkosten worden aangerekend.


Plafonds op kosten 

Ondernemingen mogen geen willekeurige bedragen aanrekenen. De wet legt plafondbedragen op.


Forfaitaire schadevergoeding:

Openstaand bedrag     Maximale forfaitaire vergoeding
  

≤ 150 euro
max. 20 euro
   

150,01 – 500 euro
max. 30 euro + 10% op de schijf boven 150 euro
   

> 500 euro

   max. 65 euro + 5% op de schijf boven 500 euro (plafond 2.000 euro)



Verwijlintresten:

Maximaal de wettelijke referentie-interestvoet + 8 procentpunten.


Specifieke sectoren:

Voor water, telecom en energie bestaan aparte wettelijke regelingen. Deze blijven naast, of indien nodig vóór, het algemene regime gelden.


De bewijslast ligt bij de onderneming

De onderneming moet kunnen aantonen:

  • dat er een gratis herinnering werd verstuurd
  • wanneer die werd verzonden
  • welke bedragen contractueel werden overeengekomen

Elke clausule die probeert deze wettelijke verplichting uit te schakelen, is nietig.


Wat betekent dit concreet voor de consument?

Kort samengevat:

  • de eerste betalingsherinnering moet kosteloos zijn
  • de consument beschikt altijd over een wachttermijn van 14 kalenderdagen om alsnog te betalen
  • pas na afloop van die termijn mogen interesten of forfaitaire kosten worden toegepast
  • de aanrekenbare bedragen zijn wettelijk geplafonneerd en mogen dus nooit vrij worden vastgesteld

    Deze regeling zorgt ervoor dat extra kosten altijd begrijpelijk, vooraf gekend en proportioneel moeten zijn.

    Het is dus niet langer mogelijk om consumenten te verrassen met buitensporige aanmaningskosten of automatische interesten vanaf dag één.

    De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

    Laatst gewijzigd
    06/11/2025
    Geschreven door
    Thema's
    Regio
    Posts op evocaat.be
    Wetboekartikelen
    Wetboek van economisch recht - Boek XIX
    Print dit artikel

    Vind een advocaat binnen dit thema

    Wie een factuur ontvangt, moet die op tijd betalen. Maar wat als dat niet gebeurt?
    Mogen bedrijven dan zomaar boetes, kosten of interesten toevoegen?
    Sinds 1 december 2023 gelden in België nieuwe beschermingsregels voor B2C-schulden. Het doel is eenvoudige en duidelijke consumentenbescherming: eerst informeren, pas daarna sanctioneren.


    Eerst verplicht: één gratis betalingsherinnering

    Bij een laattijdige betaling mag een onderneming niet meteen een boete of interest aanrekenen.

    Eerst moet de onderneming een gratis schriftelijke herinnering sturen naar de consument.

    Daarin moet minstens staan:

    • welk bedrag openstaat
    • welke extra kosten of interesten eventueel van toepassing worden als er niet op tijd betaald wordt
    • wie de schuldeiser is (naam + ondernemingsnummer)
    • welke dienst of welk goed het betreft
    • vanaf wanneer de schuld opeisbaar is
    • de verplichte wachttermijn van 14 kalenderdagen

    Pas na afloop van die wachttijd kan een onderneming bijkomende kosten in rekening brengen.


    Bij regelmatige leveringen

    Bij overeenkomsten met terugkerende betalingen (bv. een abonnement) moeten ondernemingen per jaar drie gratis herinneringen sturen.

    Voor een vierde herinnering (en volgende) mag maximaal 7,50 euro + portkosten worden aangerekend.


    Plafonds op kosten 

    Ondernemingen mogen geen willekeurige bedragen aanrekenen. De wet legt plafondbedragen op.


    Forfaitaire schadevergoeding:

    Openstaand bedrag     Maximale forfaitaire vergoeding
      

    ≤ 150 euro
    max. 20 euro
       

    150,01 – 500 euro
    max. 30 euro + 10% op de schijf boven 150 euro
       

    > 500 euro

       max. 65 euro + 5% op de schijf boven 500 euro (plafond 2.000 euro)



    Verwijlintresten:

    Maximaal de wettelijke referentie-interestvoet + 8 procentpunten.


    Specifieke sectoren:

    Voor water, telecom en energie bestaan aparte wettelijke regelingen. Deze blijven naast, of indien nodig vóór, het algemene regime gelden.


    De bewijslast ligt bij de onderneming

    De onderneming moet kunnen aantonen:

    • dat er een gratis herinnering werd verstuurd
    • wanneer die werd verzonden
    • welke bedragen contractueel werden overeengekomen

    Elke clausule die probeert deze wettelijke verplichting uit te schakelen, is nietig.


    Wat betekent dit concreet voor de consument?

    Kort samengevat:

    • de eerste betalingsherinnering moet kosteloos zijn
    • de consument beschikt altijd over een wachttermijn van 14 kalenderdagen om alsnog te betalen
    • pas na afloop van die termijn mogen interesten of forfaitaire kosten worden toegepast
    • de aanrekenbare bedragen zijn wettelijk geplafonneerd en mogen dus nooit vrij worden vastgesteld

      Deze regeling zorgt ervoor dat extra kosten altijd begrijpelijk, vooraf gekend en proportioneel moeten zijn.

      Het is dus niet langer mogelijk om consumenten te verrassen met buitensporige aanmaningskosten of automatische interesten vanaf dag één.

      De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

      Laatst gewijzigd
      06/11/2025
      Geschreven door
      Evocaat - Juridisch

      Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

      Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!