Het herroepingsrecht bij online aankopen: wat zijn uw rechten?

Koopt u iets via het internet, maar bent u niet tevreden over uw aankoop?
Dan kunt u in veel gevallen een beroep doen op het herroepingsrecht, ook wel het recht om uw aankoop te annuleren en de goederen terug te sturen.
Dit recht beschermt consumenten die op afstand aankopen doen, bijvoorbeeld via een webshop, zonder het product vooraf te kunnen bekijken of testen.


Wat is het herroepingsrecht?

Het herroepingsrecht geeft u het recht om binnen een bepaalde termijn af te zien van uw aankoop.

U hoeft daarvoor geen reden op te geven: het volstaat om de verkoper binnen de wettelijke termijn te laten weten dat u van de koop afziet.

Vervolgens kunt u de goederen retourneren en krijgt u het betaalde bedrag teruggestort.


De wettelijke retourtermijn

In principe bedraagt de wettelijke retourtermijn 14 dagen.

Die termijn begint te lopen vanaf de dag na ontvangst van het product.

Koopt u meerdere goederen die afzonderlijk worden geleverd, dan begint de termijn pas te lopen nadat u het laatste product hebt ontvangen.

Sommige ondernemingen bieden vrijwillig een langere termijn aan, bijvoorbeeld 30 of 60 dagen. Dat mag, maar de wettelijke minimumtermijn blijft 14 dagen.


Let op! Als de verkoper u niet informeert over uw herroepingsrecht, wordt de termijn automatisch verlengd tot 12 maanden na het einde van de oorspronkelijke herroepingstermijn.

Geeft de verkoper u die informatie alsnog binnen die periode, dan krijgt u 14 dagen na de dag van kennisgeving om uw aankoop te herroepen.

Hoe maakt u gebruik van uw herroepingsrecht?

Wilt u een aangekocht goed terugsturen, dan moet u binnen de 14 dagen aan de verkoper melden dat u de aankoop wenst te herroepen.

Dat kan schriftelijk (via e-mail, formulier of brief) of via een herroepingsformulier dat de verkoper verplicht ter beschikking moet stellen.

Na uw melding hebt u opnieuw 14 dagen de tijd om het product effectief terug te sturen.

De goederen moeten in principe onbeschadigd en, indien redelijkerwijs mogelijk, in hun originele verpakking worden teruggestuurd.


Terugbetaling van uw aankoop

Wanneer u de producten heeft geretourneerd, heeft de verkoper 14 dagen de tijd om:

  • de door u betaalde aankoopprijs, en
  • de oorspronkelijke leveringskosten terug te betalen.

De verkoper mag echter wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot u kunt bewijzen dat u het heeft teruggestuurd.

De terugbetaling gebeurt met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de aankoop heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk iets anders afspreekt.


Wie betaalt de retourkosten?

De kosten van terugzending zijn in principe voor rekening van de consument, tenzij de verkoper expliciet heeft aangegeven dat hij deze kosten zelf draagt.

Controleer daarom altijd vooraf de retourvoorwaarden op de website van de verkoper.


Uitzonderingen op het herroepingsrecht

Niet alle producten kunnen zomaar worden teruggestuurd.

De wet voorziet een aantal uitzonderingen waarbij het herroepingsrecht niet geldt, onder meer:

  • Bederfelijke goederen of producten met een beperkte houdbaarheid (zoals voeding of bloemen);
  • Gepersonaliseerde goederen, bijvoorbeeld een T-shirt met uw naam of foto;
  • Digitale inhoud die reeds is gedownload of geopend (zoals muziek, films of software);
  • Hygiëneproducten waarvan de verzegeling na levering is verbroken (zoals oorbellen of scheerapparaten);
  • Diensten die volledig zijn uitgevoerd met uw toestemming vóór het einde van de herroepingstermijn.


Wat bij weigering van het herroepingsrecht?

Sommige webshops proberen het herroepingsrecht onterecht te weigeren of beperken.

In dat geval kunt u zich beroepen op uw wettelijke rechten en contact opnemen met:

  • de Economische Inspectie (via meldpunt.belgie.be), of
  • een consumentenorganisatie zoals Test Aankoop.

Zij kunnen bemiddelen of klacht indienen bij de bevoegde autoriteiten.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
09/10/2025
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Wetboek van economisch recht - VI.45 - VI.54
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Koopt u iets via het internet, maar bent u niet tevreden over uw aankoop?
Dan kunt u in veel gevallen een beroep doen op het herroepingsrecht, ook wel het recht om uw aankoop te annuleren en de goederen terug te sturen.
Dit recht beschermt consumenten die op afstand aankopen doen, bijvoorbeeld via een webshop, zonder het product vooraf te kunnen bekijken of testen.


Wat is het herroepingsrecht?

Het herroepingsrecht geeft u het recht om binnen een bepaalde termijn af te zien van uw aankoop.

U hoeft daarvoor geen reden op te geven: het volstaat om de verkoper binnen de wettelijke termijn te laten weten dat u van de koop afziet.

Vervolgens kunt u de goederen retourneren en krijgt u het betaalde bedrag teruggestort.


De wettelijke retourtermijn

In principe bedraagt de wettelijke retourtermijn 14 dagen.

Die termijn begint te lopen vanaf de dag na ontvangst van het product.

Koopt u meerdere goederen die afzonderlijk worden geleverd, dan begint de termijn pas te lopen nadat u het laatste product hebt ontvangen.

Sommige ondernemingen bieden vrijwillig een langere termijn aan, bijvoorbeeld 30 of 60 dagen. Dat mag, maar de wettelijke minimumtermijn blijft 14 dagen.


Let op! Als de verkoper u niet informeert over uw herroepingsrecht, wordt de termijn automatisch verlengd tot 12 maanden na het einde van de oorspronkelijke herroepingstermijn.

Geeft de verkoper u die informatie alsnog binnen die periode, dan krijgt u 14 dagen na de dag van kennisgeving om uw aankoop te herroepen.

Hoe maakt u gebruik van uw herroepingsrecht?

Wilt u een aangekocht goed terugsturen, dan moet u binnen de 14 dagen aan de verkoper melden dat u de aankoop wenst te herroepen.

Dat kan schriftelijk (via e-mail, formulier of brief) of via een herroepingsformulier dat de verkoper verplicht ter beschikking moet stellen.

Na uw melding hebt u opnieuw 14 dagen de tijd om het product effectief terug te sturen.

De goederen moeten in principe onbeschadigd en, indien redelijkerwijs mogelijk, in hun originele verpakking worden teruggestuurd.


Terugbetaling van uw aankoop

Wanneer u de producten heeft geretourneerd, heeft de verkoper 14 dagen de tijd om:

  • de door u betaalde aankoopprijs, en
  • de oorspronkelijke leveringskosten terug te betalen.

De verkoper mag echter wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot u kunt bewijzen dat u het heeft teruggestuurd.

De terugbetaling gebeurt met hetzelfde betaalmiddel als waarmee u de aankoop heeft verricht, tenzij u uitdrukkelijk iets anders afspreekt.


Wie betaalt de retourkosten?

De kosten van terugzending zijn in principe voor rekening van de consument, tenzij de verkoper expliciet heeft aangegeven dat hij deze kosten zelf draagt.

Controleer daarom altijd vooraf de retourvoorwaarden op de website van de verkoper.


Uitzonderingen op het herroepingsrecht

Niet alle producten kunnen zomaar worden teruggestuurd.

De wet voorziet een aantal uitzonderingen waarbij het herroepingsrecht niet geldt, onder meer:

  • Bederfelijke goederen of producten met een beperkte houdbaarheid (zoals voeding of bloemen);
  • Gepersonaliseerde goederen, bijvoorbeeld een T-shirt met uw naam of foto;
  • Digitale inhoud die reeds is gedownload of geopend (zoals muziek, films of software);
  • Hygiëneproducten waarvan de verzegeling na levering is verbroken (zoals oorbellen of scheerapparaten);
  • Diensten die volledig zijn uitgevoerd met uw toestemming vóór het einde van de herroepingstermijn.


Wat bij weigering van het herroepingsrecht?

Sommige webshops proberen het herroepingsrecht onterecht te weigeren of beperken.

In dat geval kunt u zich beroepen op uw wettelijke rechten en contact opnemen met:

  • de Economische Inspectie (via meldpunt.belgie.be), of
  • een consumentenorganisatie zoals Test Aankoop.

Zij kunnen bemiddelen of klacht indienen bij de bevoegde autoriteiten.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
09/10/2025
Geschreven door
Evocaat - Juridisch

Achter de schermen zijn wij druk aan het werk om dit platform te optimaliseren!

Wist u dat ons platform voortdurend in opbouw is? Zo kunnen wij u continu ondersteunen met actuele informatie!