Mag uw werkgever uw sociale media controleren? Dit zegt de wet

50% van de werknemers geeft aan liever niet gevolgd te worden door hun werkgever op sociale media.
56% vindt het onethisch als werkgevers in privéprofielen grasduinen.
En dat is niet onterecht. Misschien plaatst u weleens een scherpe opmerking over het werk, uit u frustraties over uw leidinggevende, of deelt u beelden die - onbedoeld - het imago van uw werkgever kunnen schaden.
Maar hoe ver mag een werkgever daarin gaan? En welke gevolgen kunnen uw posts hebben?


Is sociale media écht privé?

Sociale media lijken een persoonlijke ruimte, waar u vrij bent om uzelf te uiten en berichten te delen met vrienden of volgers. Toch is de grens tussen privé en openbaar vaak minder scherp dan u denkt.

Zodra u iets online zet - zelfs in een gesloten groep of met beperkte zichtbaarheid - bestaat het risico dat uw bericht wordt doorgestuurd, gedeeld of gescreenshot. Zo kan het alsnog terechtkomen bij collega’s, klanten of uw werkgever.

Wat u op sociale media zet, is dus zelden volledig privé. De mate van privacy hangt af van hoe zichtbaar uw profiel is en wie toegang heeft tot uw berichten.

In veel gevallen wordt er een onderscheid gemaakt tussen:

  • Openbare profielen;
  • Brede netwerken zoals “vrienden van vrienden”;
  • Inhoud die gemakkelijk kan worden gedeeld of verspreid.

Zelfs binnen een besloten groep kunnen uitlatingen juridisch als openbaar worden beschouwd wanneer anderen, zoals collega’s of klanten, toegang hebben. Online communicatie is in de praktijk dus vaak publiek – met mogelijke juridische gevolgen.


Wat mag een werkgever doen met uw online gedrag?

Een werkgever mag niet zomaar alles wat u online zet gebruiken.

Maar onder bepaalde voorwaarden mag hij wel optreden.

Wat een werkgever mag:
  • Openbare posts gebruiken als bewijs;
  • Informatie gebruiken die hem via legale weg bereikt (bijvoorbeeld via een collega of klant);
  • Reageren op gedrag dat de vertrouwensrelatie schaadt of het imago van het bedrijf aantast.
Wat een werkgever niet mag:
  • Zich voordoen als een vriend of een vals profiel aanmaken;
  • Uw profiel binnendringen of hacken;
  • Onrechtmatig verkregen informatie gebruiken. Dergelijk bewijs kan worden uitgesloten.


Wat mag u als werknemer wel of niet posten?

U heeft als werknemer recht op vrijheid van meningsuiting, maar u bent ook gebonden aan een aantal professionele verplichtingen: loyaliteit, discretie, respect en vertrouwelijkheid.

 1.  Uw werkgever of collega’s beledigen

Negatieve of beledigende opmerkingen over uw werkgever, team of leidinggevende - hoe “persoonlijk” ze ook lijken - kunnen de vertrouwensband ernstig ondermijnen.

Voorbeelden:

  • Uw baas uitmaken voor “idioot”;
  • Collega’s belachelijk maken op Facebook;
  • Sarcastische opmerkingen over intern beleid delen.
 2.  Vertrouwelijke informatie delen

U mag nooit interne of gevoelige informatie van het bedrijf op sociale media zetten.

Voorbeelden:

  • Screenshots van interne mails of gesprekken posten;
  • Strategische gegevens of klantinfo delen;
  • Inhoud uit HR-dossiers openbaar maken.
 3.  Het imago van het bedrijf schaden

Ook gedrag buiten de werkuren kan tot problemen leiden als het gelinkt wordt aan uw werkgever.

Voorbeelden:

  • Zichtbaar op vakantie gaan tijdens ziekteverlof;
  • Aanstootgevende video’s posten terwijl u herkenbaar bent als werknemer;
  • Schokkend gedrag combineren met vermelding van uw functie of werkgever.
 4.  Discriminerende of haatdragende uitlatingen

Racisme, seksisme, haatspraak of het delen van kwetsende memes zijn nooit zonder gevolgen.

 5.  Beledigingen of wraakacties na ontslag

Na het beëindigen van uw arbeidsovereenkomst blijft het principe van wederzijds respect gelden.


Welke sancties kan een werkgever opleggen?

Afhankelijk van de ernst van uw gedrag, kan een werkgever verschillende maatregelen nemen:

  • Waarschuwing - mondeling of schriftelijk.
  • Tuchtmaatregel - bijvoorbeeld schorsing of herplaatsing.
  • Ontslag met opzegtermijn of -vergoeding - bij vertrouwensbreuk.
  • Ontslag om dringende reden - zonder opzegtermijn of vergoeding, bij grove fouten zoals belediging, reputatieschade of het lekken van bedrijfsgeheimen.

Daarnaast kan ongepast gedrag op sociale media ook leiden tot juridische gevolgen buiten de arbeidsrelatie, zoals:

  • Een schadevergoeding, als u het bedrijf reputatieschade berokkent;
  • Een juridische procedure, bijvoorbeeld bij laster of eerroof;

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
08/07/2025
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Grondwet 1994 - Art. 19
Arbeidsovereenkomstenwet - Art. 35
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

50% van de werknemers geeft aan liever niet gevolgd te worden door hun werkgever op sociale media.
56% vindt het onethisch als werkgevers in privéprofielen grasduinen.
En dat is niet onterecht. Misschien plaatst u weleens een scherpe opmerking over het werk, uit u frustraties over uw leidinggevende, of deelt u beelden die - onbedoeld - het imago van uw werkgever kunnen schaden.
Maar hoe ver mag een werkgever daarin gaan? En welke gevolgen kunnen uw posts hebben?


Is sociale media écht privé?

Sociale media lijken een persoonlijke ruimte, waar u vrij bent om uzelf te uiten en berichten te delen met vrienden of volgers. Toch is de grens tussen privé en openbaar vaak minder scherp dan u denkt.

Zodra u iets online zet - zelfs in een gesloten groep of met beperkte zichtbaarheid - bestaat het risico dat uw bericht wordt doorgestuurd, gedeeld of gescreenshot. Zo kan het alsnog terechtkomen bij collega’s, klanten of uw werkgever.

Wat u op sociale media zet, is dus zelden volledig privé. De mate van privacy hangt af van hoe zichtbaar uw profiel is en wie toegang heeft tot uw berichten.

In veel gevallen wordt er een onderscheid gemaakt tussen:

  • Openbare profielen;
  • Brede netwerken zoals “vrienden van vrienden”;
  • Inhoud die gemakkelijk kan worden gedeeld of verspreid.

Zelfs binnen een besloten groep kunnen uitlatingen juridisch als openbaar worden beschouwd wanneer anderen, zoals collega’s of klanten, toegang hebben. Online communicatie is in de praktijk dus vaak publiek – met mogelijke juridische gevolgen.


Wat mag een werkgever doen met uw online gedrag?

Een werkgever mag niet zomaar alles wat u online zet gebruiken.

Maar onder bepaalde voorwaarden mag hij wel optreden.

Wat een werkgever mag:
  • Openbare posts gebruiken als bewijs;
  • Informatie gebruiken die hem via legale weg bereikt (bijvoorbeeld via een collega of klant);
  • Reageren op gedrag dat de vertrouwensrelatie schaadt of het imago van het bedrijf aantast.
Wat een werkgever niet mag:
  • Zich voordoen als een vriend of een vals profiel aanmaken;
  • Uw profiel binnendringen of hacken;
  • Onrechtmatig verkregen informatie gebruiken. Dergelijk bewijs kan worden uitgesloten.


Wat mag u als werknemer wel of niet posten?

U heeft als werknemer recht op vrijheid van meningsuiting, maar u bent ook gebonden aan een aantal professionele verplichtingen: loyaliteit, discretie, respect en vertrouwelijkheid.

 1.  Uw werkgever of collega’s beledigen

Negatieve of beledigende opmerkingen over uw werkgever, team of leidinggevende - hoe “persoonlijk” ze ook lijken - kunnen de vertrouwensband ernstig ondermijnen.

Voorbeelden:

  • Uw baas uitmaken voor “idioot”;
  • Collega’s belachelijk maken op Facebook;
  • Sarcastische opmerkingen over intern beleid delen.
 2.  Vertrouwelijke informatie delen

U mag nooit interne of gevoelige informatie van het bedrijf op sociale media zetten.

Voorbeelden:

  • Screenshots van interne mails of gesprekken posten;
  • Strategische gegevens of klantinfo delen;
  • Inhoud uit HR-dossiers openbaar maken.
 3.  Het imago van het bedrijf schaden

Ook gedrag buiten de werkuren kan tot problemen leiden als het gelinkt wordt aan uw werkgever.

Voorbeelden:

  • Zichtbaar op vakantie gaan tijdens ziekteverlof;
  • Aanstootgevende video’s posten terwijl u herkenbaar bent als werknemer;
  • Schokkend gedrag combineren met vermelding van uw functie of werkgever.
 4.  Discriminerende of haatdragende uitlatingen

Racisme, seksisme, haatspraak of het delen van kwetsende memes zijn nooit zonder gevolgen.

 5.  Beledigingen of wraakacties na ontslag

Na het beëindigen van uw arbeidsovereenkomst blijft het principe van wederzijds respect gelden.


Welke sancties kan een werkgever opleggen?

Afhankelijk van de ernst van uw gedrag, kan een werkgever verschillende maatregelen nemen:

  • Waarschuwing - mondeling of schriftelijk.
  • Tuchtmaatregel - bijvoorbeeld schorsing of herplaatsing.
  • Ontslag met opzegtermijn of -vergoeding - bij vertrouwensbreuk.
  • Ontslag om dringende reden - zonder opzegtermijn of vergoeding, bij grove fouten zoals belediging, reputatieschade of het lekken van bedrijfsgeheimen.

Daarnaast kan ongepast gedrag op sociale media ook leiden tot juridische gevolgen buiten de arbeidsrelatie, zoals:

  • Een schadevergoeding, als u het bedrijf reputatieschade berokkent;
  • Een juridische procedure, bijvoorbeeld bij laster of eerroof;

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
08/07/2025
Geschreven door
Evocaat - Juridisch