Is er nultolerantie voor alcohol in België? Dit moet u weten als bestuurder

Er bestaat heel wat onduidelijkheid over het alcoholbeleid voor beginnende bestuurders in België.
Sommige bronnen beweren dat er een nultolerantie geldt, terwijl anderen stellen dat dit niet klopt.
Wat is nu precies de stand van zaken? Welke regels gelden er vandaag, en welke wijzigingen kunnen er in de toekomst worden verwacht? 


Wat betekent "nultolerantie"?

De term nultolerantie verwijst naar een strikt beleid waarbij geen enkele hoeveelheid alcohol is toegestaan bij het besturen van een voertuig.

Concreet betekent dit een alcohollimiet van 0,0 promille: zelfs één glas kan dan al te veel zijn.

Een dergelijk beleid wordt in sommige landen toegepast op risicogroepen, zoals beginnende bestuurders of beroepschauffeurs, om de verkeersveiligheid te verhogen.

Of dit effectief geldt, hangt af van de wetgeving in het betrokken land.


Geldt er nultolerantie in België?

Neen.

In België bestaat er geen wettelijke nultolerantie voor eender welke categorie van bestuurders. Dat betekent dat niemand wettelijk verplicht is om volledig nuchter (0,0 promille) te zijn achter het stuur.

Wel maakt de Belgische wetgeving onderscheid tussen verschillende soorten bestuurders, elk met hun eigen alcohollimiet:

  • Voor particuliere bestuurders (zoals personenwagens): maximaal 0,5 promille.
  • Voor professionele bestuurders (zoals vrachtwagenchauffeurs, taxichauffeurs of buschauffeurs): maximaal 0,2 promille.
  • Voor beginnende bestuurders (minder dan twee jaar in het bezit van een definitief rijbewijs): eveneens maximaal 0,5 promille.

Hoewel beginnende bestuurders niet onder een lagere wettelijke limiet vallen, worden zij bij een overtreding strenger gesanctioneerd dan ervaren bestuurders.

In de praktijk resulteert dit in een strengere aanpak, zonder dat er formeel sprake is van nultolerantie.


Wie wordt beschouwd als beginnende bestuurder?

U wordt als beginnende bestuurder beschouwd wanneer u minder dan twee jaar in het bezit bent van uw definitieve rijbewijs (categorie B), ongeacht uw leeftijd. Deze periode geldt als een soort proeftijd, waarin strengere regels en zwaardere gevolgen gelden bij overtredingen.

Deze aanpak is ingevoerd om het aantal verkeersongevallen bij jonge of onervaren bestuurders te beperken. Cijfers tonen aan dat beginnende bestuurders vaker betrokken zijn bij ongevallen, vaak door beperkte rijervaring of risicovol gedrag.


Wat riskeert u bij rijden onder invloed als beginnende bestuurder?

Indien u als beginnende bestuurder betrapt wordt op rijden met een alcoholgehalte van meer dan 0,5 promille, stelt u zich bloot aan verhoogde straffen.

Deze kunnen zwaarder uitvallen dan voor ervaren bestuurders, en omvatten onder andere:

  • Verplichte verschijning voor de politierechter.
  • Een rijverbod (verval van het recht tot sturen), variërend van minstens 8 dagen tot maximaal 5 jaar.
  • Verplichte herneming van het theoretisch en/of praktisch rijexamen, vooraleer u opnieuw mag rijden.
  • Een mogelijk medisch en psychologisch onderzoek om te beoordelen of u geschikt bent om een voertuig te besturen.
  • In sommige gevallen kan ook een alcoholslot worden opgelegd.


Let op! zelfs een beperkte hoeveelheid alcohol kan al leiden tot een alcoholgehalte van meer dan 0,5 promille, zeker bij lichtere of jongere personen.

Wat stelt de Europese Commissie voor?

De Europese Commissie wil verder gaan dan de huidige nationale verschillen en stelt voor om in alle EU-lidstaten een verplichte nultolerantie voor beginnende bestuurders in te voeren.

Het voorstel houdt in dat bestuurders tijdens de eerste twee jaar na het behalen van hun rijbewijs helemaal geen alcohol mogen drinken voor ze de weg op gaan. Dit maakt deel uit van een bredere strategie om de verkeersveiligheid binnen de Europese Unie te verbeteren.


Wat betekent dit voor België?

Op dit moment gaat het enkel om een voorstel van de Europese Commissie. Het is nog geen wet. België heeft deze maatregel dus nog niet ingevoerd.

Indien het voorstel wordt goedgekeurd en omgezet in bindende Europese wetgeving, zal België zijn regelgeving moeten aanpassen en een nultolerantiebeleid voor beginnende bestuurders verplicht moeten maken.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
28/07/2025
Geschreven door
Thema's
Regio
Posts op evocaat.be
Wetboekartikelen
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer - Art. 37, § 5
Print dit artikel

Vind een advocaat binnen dit thema

Er bestaat heel wat onduidelijkheid over het alcoholbeleid voor beginnende bestuurders in België.
Sommige bronnen beweren dat er een nultolerantie geldt, terwijl anderen stellen dat dit niet klopt.
Wat is nu precies de stand van zaken? Welke regels gelden er vandaag, en welke wijzigingen kunnen er in de toekomst worden verwacht? 


Wat betekent "nultolerantie"?

De term nultolerantie verwijst naar een strikt beleid waarbij geen enkele hoeveelheid alcohol is toegestaan bij het besturen van een voertuig.

Concreet betekent dit een alcohollimiet van 0,0 promille: zelfs één glas kan dan al te veel zijn.

Een dergelijk beleid wordt in sommige landen toegepast op risicogroepen, zoals beginnende bestuurders of beroepschauffeurs, om de verkeersveiligheid te verhogen.

Of dit effectief geldt, hangt af van de wetgeving in het betrokken land.


Geldt er nultolerantie in België?

Neen.

In België bestaat er geen wettelijke nultolerantie voor eender welke categorie van bestuurders. Dat betekent dat niemand wettelijk verplicht is om volledig nuchter (0,0 promille) te zijn achter het stuur.

Wel maakt de Belgische wetgeving onderscheid tussen verschillende soorten bestuurders, elk met hun eigen alcohollimiet:

  • Voor particuliere bestuurders (zoals personenwagens): maximaal 0,5 promille.
  • Voor professionele bestuurders (zoals vrachtwagenchauffeurs, taxichauffeurs of buschauffeurs): maximaal 0,2 promille.
  • Voor beginnende bestuurders (minder dan twee jaar in het bezit van een definitief rijbewijs): eveneens maximaal 0,5 promille.

Hoewel beginnende bestuurders niet onder een lagere wettelijke limiet vallen, worden zij bij een overtreding strenger gesanctioneerd dan ervaren bestuurders.

In de praktijk resulteert dit in een strengere aanpak, zonder dat er formeel sprake is van nultolerantie.


Wie wordt beschouwd als beginnende bestuurder?

U wordt als beginnende bestuurder beschouwd wanneer u minder dan twee jaar in het bezit bent van uw definitieve rijbewijs (categorie B), ongeacht uw leeftijd. Deze periode geldt als een soort proeftijd, waarin strengere regels en zwaardere gevolgen gelden bij overtredingen.

Deze aanpak is ingevoerd om het aantal verkeersongevallen bij jonge of onervaren bestuurders te beperken. Cijfers tonen aan dat beginnende bestuurders vaker betrokken zijn bij ongevallen, vaak door beperkte rijervaring of risicovol gedrag.


Wat riskeert u bij rijden onder invloed als beginnende bestuurder?

Indien u als beginnende bestuurder betrapt wordt op rijden met een alcoholgehalte van meer dan 0,5 promille, stelt u zich bloot aan verhoogde straffen.

Deze kunnen zwaarder uitvallen dan voor ervaren bestuurders, en omvatten onder andere:

  • Verplichte verschijning voor de politierechter.
  • Een rijverbod (verval van het recht tot sturen), variërend van minstens 8 dagen tot maximaal 5 jaar.
  • Verplichte herneming van het theoretisch en/of praktisch rijexamen, vooraleer u opnieuw mag rijden.
  • Een mogelijk medisch en psychologisch onderzoek om te beoordelen of u geschikt bent om een voertuig te besturen.
  • In sommige gevallen kan ook een alcoholslot worden opgelegd.


Let op! zelfs een beperkte hoeveelheid alcohol kan al leiden tot een alcoholgehalte van meer dan 0,5 promille, zeker bij lichtere of jongere personen.

Wat stelt de Europese Commissie voor?

De Europese Commissie wil verder gaan dan de huidige nationale verschillen en stelt voor om in alle EU-lidstaten een verplichte nultolerantie voor beginnende bestuurders in te voeren.

Het voorstel houdt in dat bestuurders tijdens de eerste twee jaar na het behalen van hun rijbewijs helemaal geen alcohol mogen drinken voor ze de weg op gaan. Dit maakt deel uit van een bredere strategie om de verkeersveiligheid binnen de Europese Unie te verbeteren.


Wat betekent dit voor België?

Op dit moment gaat het enkel om een voorstel van de Europese Commissie. Het is nog geen wet. België heeft deze maatregel dus nog niet ingevoerd.

Indien het voorstel wordt goedgekeurd en omgezet in bindende Europese wetgeving, zal België zijn regelgeving moeten aanpassen en een nultolerantiebeleid voor beginnende bestuurders verplicht moeten maken.

De informatie via evocaat.be verstrekt is geen juridisch advies over specifieke juridische problemen. Evocaat.be is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor enige schade die veroorzaakt wordt door gebruik van deze informatie. Voor persoonlijk juridisch advies dient u een advocaat te contacteren.

Laatst gewijzigd
28/07/2025
Geschreven door
Evocaat - Juridisch